The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Eftersöksprov med Cyra

Publicerad 2013-08-04 07:48:17 i Cyra

Igår var det äntligen dags för att gå eftersöksprovet med Cyra, det är en del av jaktprovet för en vorsteh. Det är två eftersöksgrenar, spår och vatten. Spåret är för unghundarna 100 meter långt draget med en mås eller kanin, i vårt fall en mås. Vattenprovet sker för unghundarna genom att en funktionär kastar ut en mås från stranden som hunden sedan på kommando ska hämta. 
 
Spåret skötte Cyra utmärkt, jag startade henne lös och hon öljde spåret i full fart och kom glatt med måsen tillbaka till mig. Det kunde inte gått bättre och hon fick 10+ av domaren (av max 10). Hon blev sedan av uppsamlingen utsedd till bästa spårhunden av unghundarna. Så stolt och glad är jag över henne!!
 
På vattnet gick det lite sämre, hon hoppade glatt i och hämtade måsen som hon brukar göra men tyvärr släppte hon måsen mellan vattnet och mig, så där fick hon en 8 av 10. Men jag är jättenöjd med det, vi har inte kommit så långt i träningen med fågel så hela provet var i viss mån en chansning. Men jag har hittat knapparna för hur jag ska träna apportering med henne så nu är det bara att träna vidare.
 
Cyra på vattenprovet
 

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2013-10-08 14:52:48

Hej. Mycket roligt att läsa och finfina bilder. Kram mamma.

Postat av: mamma

Publicerad 2013-10-09 19:31:26

Hej.dags att skriva snart..... Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela