The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

En dag på Kungsängen

Publicerad 2010-11-09 21:38:00 i Allmänt

Idag har varit en lång och lärorik dag. Jag har varit och askulterat på Kungsängen, det är en mjölk- och försöksgård som SLU äger och driver. Jag cyklade dit tidigt i morse, det var jobbigt för det blåste motvind hela vägen, trots att jag cyklade i ett "U". Så himla jobbigt att det alltid ska blåsa motvind när man ska cykla.

Väl framme skulle jag bara hitta till ladugården och det var inte så svårt, det var den största byggnaden på stället. Jag skulle gå till veterinärslussen. Där går man in och desinficera stövlarna innan man går in i ladugården. Slussen skulle vara längs med långsidan på ladugården och jag gick och gick, den var väldigt lång och på nästan var och varannan dörr stod det "veterinärsluss" med en pil i riktningen att man skulle gå längre bort. Efter ett tag tog ladugården slut och jag kom till en truckfirma. De verkade inte heller ha någon veterinärsluss så jag gick tillbaka. Efter att ha gått tillbaka en bit hittade jag äntligen slussen, den hade dörren åt andra hållet, det var därför jag inte hade sett den när jag gick förbi första gången.

Jag gick in, desinficerade stövlarna och och gick vidare in i ladugården. Där träffade jag personalen och fick en rundvisning av anläggningen. Det fanns totalt ca 110 kossor, nästan alla var hondjur, och det var i varierande ålder. Den yngsta endast 1,5 dygn gammal. Under dagen fick jag göra det mesta, fylla på mat, skrapa skit, fösa kossor till mjölkningsroboten, fösa kossor mellan olika stall. Jag fick även vara med att lägga om ett sår som vi upptäckte på en kossas svans. Det roligaste jag fick göra var nog att mata en kalv med flaska, den hade skadat sig och stod i sjukbox, så den hade inte tillgång till "nappflaskeautomaten". Jag fick även vara med och mjölka de kossor som inte hade en mjölkningsrobot. Jag blev visad hur man skulle göra och sedan fick jag göra det helt själv på kanske 6-8 kossor. Det var så himla kul att få mjölka helt själv. Personal fanns naturligtvis på plats om jag behövde hjälp. Innan man sätter på sugkopparna måste man tvätta spenarna och mjölka ur den första för hand, det för att kolla att det kommer något samt att man ska få ur den första mjölken innan sugkopparna tar över. Det bästa av allt var att jag lyckades mjölka för hand på första försöket. Alla säger att det ska vara så svårt men det tyckte inte jag, det fungerade hur bra som helst och jag tyckte det var riktigt kul och inte alls svårt.

Här kommer lite bilder från dagen:

Ungdjuren var nyfikna

En söt kalv som bara 1,5 dygn gammal.

Här matar jag den skadade kalven.

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2010-11-10 00:03:26

Vilken rolig dag du verkar ha haft! Söta kossor!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela