The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Lång gårdag och kort dag idag

Publicerad 2010-09-03 14:50:27 i Skola

Igår hann jag inte skriva något på bloggen för jag hade så mycket att göra. Först var det skola till 1600 och sedan gasque (sittning) vid 1730. Eller det var iaf vad vi trodde. Sista lektionen skulle vara utdelning av mikroskop och nycklar, det lät ju bra och man var inställd på det.
Det är konstigt, vi hade pratat om att vi nästan tyckte att nollningen hade varit lite väl snäll och inte anade vi något, det var ju sittning ikväll och då skulle väl fusknollorna avslöjas och så var det hela över. Då var det ju så att utdelningen av mikroskop inte var någon utdelning...

Vi blev uppdelade i två grupper efter basgrupperna och sedan fick vi gå iväg. Vi fick blåa, väldigt snygga (NOT! ;-)) overaller av typ papper. De ser ut som någon slags skyddsdräkt, med luva och allt. Vi fick även en sångtext som vi skulle lära oss. Det är nämligen att alla veterinärer har en gemensam sång som man sjunger vid festligheter och liknande. Men alla klasser har olika melodier. Efter att ha övat på den och tävlat mellan basgrupperna fick vi åka buss ner på stan.

Där gick vi runt och gjorde uppdrag innan det var buss tillbaka till Ultuna. Då hade vi ca 1 timme på oss att byta om till gasquen. Det visades sig att den började 1830 inte 1730 som de hade skrivit på schemat, luringar!

Ett av uppdragen var att sätta ihop ett spex som skulle spelas upp för alla och det började vi med vid 1830. Det var väldigt roligt och trots att vi inte hade tränat så länge så blev det rätt ok. Vissa grupper var jättebra men vi var nog inte sämst iaf. Sedan följde middag, mer spex och en väldig massa skålade och sjungande, jag började nu bli ganska trött efter en intensiv vecka. Så när jag väl kom hem slocknade jag direkt.

Idag då, vi hade bara föreläsning mellan 0930 och 1200. Det var väldigt skönt med lite sovmorgon och att sluta tidigt. Det är första gången vi gör det. Men det är så kul på föreläsningarna. Vi gick igenom grundläggande anatomi och det är så intressant. Det är så kul att plugga något man verkligen vill lära sig. I helgen måste jag repetera det vi gått igenom så jag kan det till dissektionen på måndag och sedan är det avslutande basgruppsmöte på tisdag (tills dess ska man kunna allt vi hittills gått igenom). Och det är en massa latinska ord vi ska lära oss så denna första kurs är som en språkkurs.

Nu ska jag åka till folkes och köpa lite mat och ikväll blir det att umgås med mina nya klasskamrater.

Jag avslutar med en bild som jag fått av Henrik. Det visar blommorna jag satte i somras och som jag inte han se utslagna. Usch vad jag saknar dig, Henrik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela