The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Tappskokurs

Publicerad 2011-02-14 20:49:14 i Allmänt

I helgen har jag varit på en tvådagars tappskokurs anordnad av kåren. Den hölls av en veterinär och en hovslagare och var väldigt omfattande för att vara en tappskokurs, många tappskokurser är ofta på en halvdag och vi höll på hela helgen. Men det var väldigt roligt och lärorikt.

Vi började med att gå igenom hoven teoretiskt och anatomiskt och vi gick sedan igenom vanliga sjukdomar och skador. Kursen var anpassade till veterinärstudenter, därav mycket sjukdomar :-)

På söndagen var det dags för praktiska övningar och vi fick var sitt hästben att jobba med, vi fick ta av den gamla skon, kolla på hoven, verka, raspa och slutligen sätta på den nya skon. Det tog hela dagen för mig, jag höll på i 6 h med en enda hov. Jag har verkligen fått mer respekt för hovslagaren som gör det på en kvart. Jag insåg också hur lätt det är att förstöra en hov och det gäller verkligen att veta vad man gör. Som ni vet, utan hovar ingen häst!  
Vanligtvis verkar man ju inte hovarna när man ska slå på en tappsko men vi fick göra det för att förstå hovslagaren jobb bättre och öka vår förståelse för hovslagning. Det var mycket bra och lärorikt. Som veterinär behöver man många gånger samarbeta med en bra hovslagare för att på bästa sätt kunna hjälpa en häst.


Här är jag med min hov.

Till slut blev jag klar med hoven och jag fick godkänt. Då var det bara att ta av skon igen :-)

Så om det är någon som behöver hjälp att slå på en tappsko kan jag göra det nu!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-02-16 20:24:01

Hej Hanna. Det var en fin bild på dig och hästbenetm! Kram mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela