The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Läskig tisdag

Publicerad 2011-05-25 22:36:12 i Allmänt

Igår var en riktigt läskig dag, jag och Aiko var ut på vår vanliga lunchpromenad. Vi var på väg hem när jag ser en liten hund komma lös mot oss. Jag och Aiko stannar och ägaren kalla in den. Jag börjar gå igen och ser då att det sitter en hund till inne i skogen ca 10-15 meter bort. Det var en stor och svart hund, säkert 5-10 cm högre än Aiko och bredare. När jag ser den stannar jag igen för att de ska kunna kalla in den och Aiko väntade snällt vid min sida. Även ägaren till denna hund kallar på den och ropar och ropar men hunden står bara still och stirrar på oss.

Plötsligen kommer den springande mot oss och luktar snabbt på Aiko innan den attackerar honom och börjar bita mot huvud/hals/öron. Jag blir alldeles ställd och vet inte riktigt vad jag ska göra, det är otroligt vad mycket man hinner tänka på så kort tid. Även Aiko blir förvånad men han började resa ragg och försvara mig.

Jag funderade på om jag skulle dra bort Aiko, han satt ju i koppel, men då följer ju den andra hunden efter, jag funderar på om jag ska dra i dess sele men jag ville inte sticka ner händerna heller. Samtidigt håller den på och gör illa min hund :-( Men jag skriker iaf och då stannar den upp innan den attackerar igen och Aiko försöker försvara sig. Vid det här laget har ägaren lyckats få tummen ur och kommer fram och drar bort sin hund.

Hon ber om ursäkt lite stelt men jag börjar kolla Aiko om han har några skador, som tur var klarade han sig helskinnad. Då frågade hon lite "oj då, hur gick det?" Alltså det är klart att hon kanske var chockad men hon verkade inte så förvånad eller orolig, det tyckte jag var väldigt konstigt. Varför hade hon sin hund lös? Det är ju faktiskt koppelkrav just nu, eller hunden ska vara under sådan kontroll som om den var i koppel. Jo tack,det var ett långt koppel hon hade. Det kan ju knappast vara så att hennes hund brukar vara jättesnäll med andra hundar och sedan plötsligt attackerar en hund helt oprovocerat. Tyvärr var jag så chockad att jag inte kunde skälla ut henne. Men nu är jag mer förberedd om det skulle hända igen, men jag håller tummarna för att det inte ska göra det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela