The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Okända bakterier

Publicerad 2011-10-05 19:50:12 i Allmänt

Efter att ha varit lite deppig över plugget i någon dag har det nu börjat vända igen. Jag känner mig hoppfull och tror att jag kanske även denna gång kommer lyckas lära mig tillräckligt inför tentan. Det vi gör nu är ju egentligen så himla kul, problemet är bara att jag inte hinner med allt jag vill göra och under press blir det ju inte lika skoj.

Men idag har jag jobbat på bra och hunnit med 5 föreläsningar och eventuellt ska jag försöka ge mig på en till innan det är kväller.

I labbet håller vi nu på med okända prov, det är jätteskoj. Igår fick vi två prov vardera. Jag fick en bit lunga från ett föl som varit sjuk med feber och hosta och ett mjölkprov från ko med akut mastit (juverinflammation). Mitt uppdrag med dessa är nu att men den kunskap jag har ta reda på vilka bakterier det är som gör djuren sjuka. Igår satte jag odlingar på båda och idag titta de jag på de första resultaten. Från mjölkprovet hade jag fått renkultur (endast en växande bakterie) och det gjorde att jag kunde göra inledande tester och med utgångspunkt från dem satte jag ett 5-rörsprov för att förhoppningsvis få reda på vilken bakterie som fermenterar just de sockerarterna.

Från lungan fick jag en blandkultur och jag har därför renstrukit dem till i morgon. Jag har mina misstankar om vilken bakterie det var pga lukten men jag är inte helt säker och vill inte dra någon förhastad slutsats så i morgon ska jag fortsätta mina provtagningar.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-10-06 22:04:45

Det låter spännande det där .God natt och sov gott. kramar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela