The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Svamptur i skogen

Publicerad 2011-10-28 11:20:27 i Allmänt

Ja igår gick jag på en svamptur i dubbel bemärkelse. Jag gick både på tur och hade tur. Jag behövde inte gå långt i det gårmulnande vädret innan jag såg min första trattkantarell och det var många runt den. Sedan gick jag lite till och plockade några fler. Efter se 45 min kände jag att jag nog fick ge upp för idag och på vägen hem hittade jag tre ställen med massor med svamp. Det var så där underbart så när jag plockade en såga jag samtidigt tre ny att plocka.

Totalt kom jag hem med ca 5 liter svamp och det hade säkert kunnat bli mer men jag började frysa så om fötterna. Nästa gång får jag ta tjocksockar på!

Här gömmer sig en svamp :-)

Det här är mitt lilla trick när jag hittar mycket svamp, jag kastar ut handsken där det finns mer så jag inte missar att plocka den. Det är så lätt hänt.

Mycket blev det :-)

Och har i matlagningen, stuvade kantareller med bösallad! Mums!

Jag tror hösten har kommit på riktigt till Uppsala nu. Det blåser och regnar lite, är mulet mest hela tiden och löven ramlar ner från träden.

Nu längtar jag faktiskt efter snön och kylan (iaf om jag hinner ut och får plocka lite mer svamp först), jag har nämligen ett nytt projekt på gång som jag tror kommer lysa upp i mörkret, men för att jag ska lyckas med det behöver jag minus 10  grader ute så jag hoppas p ådet snart. Eller inte för snart, till 1:a eller 2:a advent vore lagom.

Tack Zarah för att du listade ut att det var bläcksvamp, jag ska fortsätta leta efter den, för visst kan man använda bläcket?! Men jag såg inga denna gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela