The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Tiden går så fort

Publicerad 2011-09-06 20:24:26 i Allmänt

Jag har tänkt att jag ska blogga varje dag nu när jag har kommit in i rutimerna igen men jag hinner helt enkelt inte med det.

Så vad har hänt sedan sist?

Jag har gått på föreläsningar och labbat. Det är ganska skoj just nu, vi har fått riktiga prover från en smittad gård och ska kolla om proverna är smittade med det virus som ger Newcastlesjukan hos höns. Från början hade vi 4 prov och vi har nu kommit fram till att 2 av dem var positiva för virus och efter ytterligare tester har vi kommit fram till att det var just paramyxovirus typ 1. Det är det virus som är oerhört smittsamt och dödligt och ger Newcastlesjukan.

Parallellt med labbarna har vi skrivit på ett grupparbete som ska redovisas i morgon. Det har handlat om ett utbrott av smittsamt muneksem (Orf) hos myskoxar i Norge. Den sjukdomen orsakas av ett annat virus, nämligen parapoxvirus.

Utöver skolan har jag förksökt plugga ikapp lite hemma och det har gått sådär. Jag har också handlat, tränat och varit på inflyttningsfika.

Nu ikväll ska jag göra de sista förberedelserna inför den muntliga redovisningen i morgon och sedan ska jag ta det lugnt och äta vindruvor :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela