The Flying Vet

En historia om en veterinärstuderandes underbara värld!

Indien

Publicerad 2012-08-08 12:44:49 i Allmänt

Jaha, då var det dags att börja skriva. Det blir inga bilder denna gång, jag ska försöka fixa det så fort som möjligt.

Först kan jag konstatera efter att ha varit i Indien i ca 1,5 vecka nu att det inte riktigt är som hemma. Bara det här med att skaffa internet med en vettig hastighet krävde några dagars arbete. Man behöver tydligen både kopia på legitimation, i vårt fall pass, och visum samt ett foto för att köpa ett telefonkort, och det gäller även förskottsbetalda kontantkort. Så de första dagarna vi var här gick ut på att försöka få tag på telefonkort, hitta en bankomat som fungerade och åka till en marknad där man ka köpa mat. Bankomaterna är speciella, de första tre vi provade gick inte, men den fjärde fungerade. Man få också passa sig så man inte går till en lokal banks bankomat för då fungerar bara deras egna kort där. Dock så har vi vid senare tillfälle gått tillbaka till en av de första som denna gång fungerade utmärkt. Första gången vi åkte till en affär för att handla mat åkte vi till Vasant vihar market som är ungefär som ett stadsdelscentrum. Där fanns många olika affärer, klädaffärer, bio, elektronik med mera. Där handlade vi på en affär typ motsvarande Ica men de är ändå ganska speciella, massor med varor på liten yta men det mesta finns även om man får gräva långt in på hyllorna för att hitta det. Där hittade vi även hårdost och vanligt smörgåsmargarin. Affären är uppdelad i tre affärer så man får gå ut och förbi andra affärer med sin kundkorg och handla vidare innan man går till kassan. Det är också roligt där, de har även kassor utanför butikerna så man står mitt på torget och betalar för sina varor. Maten här är billigare än i Sverige och kostar kanske hälften så mycket. Men alla utländska varor är jättedyra. Sedan behöver man aldrig bära här i landet om man inte vill, affärerna har springpojkar som bär ens korg i butiken o sedan bär de ens kassar till bilen, mot dricks såklart vilket ligger på 50 rupies (ca 6 kr).

Under de här första dagarna har vi också åkt till en massa andra marknader som vår chaufför och hembiträde har visat oss. Det är ju alltid intressant att se allt innan man vet vad man gillar. En marknad vi har varit på är I.N.A market som är en riktigt gammeldags marknad med trånga gångar mellan diverse stånd. Där kan man köpa precis allt från tyger till nötter till kött. Hönor satt i burar och man kunde i princip välja vilken höna du ville köpa. Gethuvuden låg uppradade och det var inte alls speciellt trevligt. Dessutom luktade det lite konstigt och det var massor med flugor. Men grönskaer och frukt säljs i en annan del a marknaden och där handlar vi hellre.

En annan marknad som har blivit en favorit är Khan market. Det är inte en billigaste men här finns det mesta och det är renare och fräschare. Här finns och också finare klädmärken till för oss svenskar trevliga priser, tex har jag köpt Levis-jeans för ca 300 kr styck.

Överallt är det ett myller av folk och jag tror att det är just det som utmärker Delhi mest, det är aldrig lugnt. Det är ingen ovanlighet att människor gå mitt i rondeller eller ute på stora vägar. Jag tror det är därför jag har börjat uppskatta att gå till poolen så mycket. Där är det bara svenskar som får vara och hittills har vi varit ensamma de flesta gångerna. Det är också skönt att bada när det är så varmt. Det har varit varmare än normalt för årstiden och vi har varit uppe i över 36 grader ett par dagar annars är det väl oftast 30-34 grader och runt 30-32 grader i poolen.

Delhi är också et kontrasternas stad kan man konstatera varje dag men speciellt i lördags så vi tidigt tog bilen till Old Delhi för att se ur det såg ut där. Där var det små gränder med massor av folk, med cykeltaxis och kor som drog vagnar, folk som tiggde och verkstäder mitt ute på gatan. Över gränderna hänger elledningarna i stora härvor och husen skulle verkligen behöva en upprustning. Folk bor under vägbroar och hänger ut tvätt på tork över staketen som går mellan bilfilerna. På kvällen skulle vi sedan gå ut och äta och hade blivit rekommenderade en restaurang av medelprisklass. Den visade sig ligga i New Delhis lyxigaste galleria med de flesta dyra lyxmärkena jag kände till iaf. Det var säkerhetskoltroll för att komma in och i hissen som tog oss högst upp behövde vi inte trycka på knappe själva. Där stod en anställd som skötte det åt dig. Restaurangen visade sig vara otroligt fin och med en stor meny, där åt vi en jättegod 3 rätters middag till det facila priset av ca 300 kr per kuvert. Personalkostnaden är till skillnad från Sverige en låg kostnad i detta land och det märktes inte minst här på restaurangen. Ett exempel är när de kom med drickan, då kom en servitör och ställde ut drickan och en annan kom efter och frågade om det var rätt dricka och som öppnade flaskan och hällde upp.

De senaste två dagarna har jag varit lite sjuk med ont i magen och feber, kanske någon maginfluensa eller solsting från poolen i söndags. Solen gassade och jag drack nog inte tillräckligt när vi underhöll oss i poolen. Men nu mår jag bättre igen.

Just ja nu kom jag på, jag måste ju skriva lite om djuren jag har sett. De har jättesöta randiga ekorrar här, vi har apor på vår balkong i princip dagligen och jag har även sett hästar, åsnor, grisat, getter, kråkor, en rovfågel och en ko som låg på refugen och idisslade medan trafiken körde brevid. Vi har en liten ödla som bor i trappuppgången och idag på väg till marknaden mötte vi en elefant.

Det här får nog räcka för idag men jag ska försöka skriva lite mer snart igen. Då ska jag berätta mer om vår lägenhet…

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-08-12 11:13:42

Låter som ett spännande land! Jag har alltid velat gå på en sån där marknad. När vi ses får du visa bilder :) Kram

Svar: Till er båda: Ja, jag har tagit massor med bilder, av lite varierande kvalité, många är tagna från bilen. Men ni ska få se hur många ni vill :-) Kramar
theflyingvet.blogg.se

Postat av: Jenny

Publicerad 2012-08-16 10:12:41

Häftigt det låter! Ska bli kul att se bilder också. Ses snart nu :) kram

Svar: Till er båda: Ja, jag har tagit massor med bilder, av lite varierande kvalité, många är tagna från bilen. Men ni ska få se hur många ni vill :-) Kramar
theflyingvet.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela